Monday, October 29, 2001

Veri Ambarları - Site Satış Analizi Nasıl Yapılır

Sitenizde yapılan satışları mutlaka internet-ticaret paketinizden gözleyebiliyorsunuz. Harika! Fakat, hangi kliklerden sonra, hangi müşterilerinizin sepete bir malı attıktan sonra, fikrini değiştirip almadığını biliyormusunuz? Veyahut, bu müşterilerin yüzde kaçının daha önce sizden $100 yada fazlası kadar alım yaptığını?

Bu gibi sorular pazarlama bölümünün merak ettiği sorulardır. Bilgi işlem bölümünden olan siz, yada pazarlama bölümünden olan siz, bu tip bilgiler olmadan nasıl kampanya hazırlayacaksınız? Müşterilerinizi tanımanın, yani CRM sisteminin temeli bu soruların cevabından geçer.

Şirket genelindeki bilgileri veri ambarına atmak, bu bilgileri birleştirmek, özet halinde raporlamak bilinen veri ambarı teknikleridir. Bu teknikleri (çok temel olduğu için) başka yazılarda işleyeceğiz.

Veri ambarlarına genelde 'alınmayan' bilgiler, site klik bilgileridir. Yani, yukarıda bahsettiğimiz gibi, "site ziyaretçisi 2 nolu sayfaya baktı, 3. mala baktı, birisini sepete attı" gibi bilgiler site klik bilgileridir. Ziyaretçiyi "gözetler" gibi toplanan bu bilgiler sitenizi geliştirmek icin çok isinize yarayacaktır.

Ee diyeceksiniz, nereden bulacağım bu bilgileri? Satış bilgisi ana veri tabanımda vardı, ambara ordan aldım, site klik bilgisini nereden alacağım?

Klik bilgisi almanın yolları

Kapı gibi Internet sayfalarını servis eden programımız ne güne duruyor? Mesela Apaçe, IIS gibi programları 'uzatarak' onları kullanıcı takip eder hale getirebilirsiniz.

Takip bilgisini almanın esas en iyi yolu, 'servis programı' sayesinde olur bizce. 'Sayfa servis' programları sadece sayfa ile ugraşırlar. Sayfa servis eklentileri ile tabii ki kullanıcı takip ettirebilirsiniz. Fakat 'servis progamı' ve onların üzerine kurulan ticaret uzantıları, ziyaretçi hakkında 'her türlü e-ticaret bilgisini' içerecektir. Mesela ziyaretçi sepeti hakkında bilgileri oradan alabilirsiniz.

Yukarıdakileri yapabilmeniz için, öncelikle bir e-ticaret servis programı kullanıyor olmaniz gerekir. :) . Ticaret paketleri ATG, Broadvision gibi paketlerdir. Elektronik alışveriş sepetinden tutun, kişisel site kurmak icin uzantılara kadar içinde bir çok özellik vardır bu paketlerin.

Bahsettiğimiz paketler, yazılım servisi içinde sayfaların içine kodlama yapmanıza yardım eder. CRM tıklama bilgilerini bu sayfalar içinden toplayabilirsiniz. Bu bilgilerini veri tabanina yazın. Sonra veri transferi sırasında öteki şirket bilgileri ile beraber tıklama verisini veri ambarınıza atın. Alın size tıklama analiz veri ambarı!

No comments: